محل تبلیغات شما

بسمه تعالی
1397/10/13 محمد سمیع رجبی
تاثیر تفاوت های فردی در تدریس معلم
یکی از واقعیت های مهم جهان هستی وجود تفاوت در پدیده های عالم است ، نه
تنها جانداران و گیاهان بلکه انسان ها نیز با هم متفاوتند . دانش آموزان نیز از
لحاظ جسمی ، روحی و خانوادگی دارای تفاوت هایی هستند که از آن ها به -
عنوان تفاوت های فردی یاد میشود .
تفاوت های فردی یکی از عواملی است که سبب ایجاد موقعیت ها ی آموزشی در
کلاس میشود ؛ حال این سوالها پیش می آید که :
آیا تفاوت های فردی میتواند سبب طراحی موقعیت های آموزشی کامل تر در
کلاس بشود ؟
آیا تفاوت های فردی میتواند باعث بهبود عملکرد بشود ؟
در ابتدا باید بدانیم که معلم یا یاد دهنده باید به تفاوت های دانش آموزان خود
آگاهی داشته باشد تا بتواند متناسب با نیاز های آنها تدریس خود را پیش ببرد از
این رو معلم میتواند با شناخت کامل بر دانش آموزان خود ، در تدریس خود
انعطاف پذیر شود و به این ترتیب اثر بهتری بر دانش آموزان خود بگذارد .
معلم همچنین در راستای شناخت تفاوت های فردی افراد ، میتواند ا این تفاوت ها
در جهت پیشرفت و ترقی خود دانش آموزان استفاده کند .
از آنجا که تفاوت های فردی منجر به شکل گیری سلایق و علایق گوناگونی
میشود و هر کس میتواند به استعداد و علایق خودش پی ببرد ، اما در محیطی -
مانند کلاس در این وظیفه ی معلم است که دانش آموز خود را بشناسد و از استعداد
ها و علایق او در جریان تدریس غافل نشود .
منظور از تفاوت های بین فردی چیست ؟
بنا به تعریف آژانس آموزش و توسعه ی مدارس تفاوت فردی فردایندی است که
تفاوت های بین فراگیران طوری تطبیق داده شود که همه ی دانش آموزان یک
گروه از بهترین فرصت یادگیری ممکن برخوردار شود .
تفاوت های دانش آموزان سه جنبه ی مهم و کلیدی دارد :
1 .آمادگی برای یادگیری
2. نیاز های یادگیری
3.علاقه
آمادگی برای یادگیری :
دانش آموزان مختلف از لحلظ سطح امادگی برای یاد گیری با یکدیگر متفاوت اند
و این تفاوت باعث میشود که تدریس معلم تحت شعاع این امر قرار بگیرد .
تدریس باید به گونه ای باشد که :
اولا سطح آمادگی دانش آموزان را در ابتدای امر تدریس تا حدودی بالا بیاورد و
زمینه ی آمادگی برای ادامه ی تدریس را فراهم آورد .
دوما در روند ادامه ی تدریس باید مطالب به گونه ای به دانش آموز انتقال یابد که
همچنان انگیزه و آمادگی لازم را برای یادگیری داشته باشد .
سوما در پایان تدریس باید اقداماتی برای آماده نگه داشتن دانش آموز برای
تدریس جلسات بعد انجام شود .
نیاز های یادگیری :
در رابطه با نیاز های یادگیری میتوان برداشت های مختلفی داشت ، به این
صورت که هر دانش آموزی برای این که بازده خوبی در فرایند یادگیری داشته
باشد به شرایط و امکانات خاصی نیاز دارد و تامین این نیاز ها تا حدودی بر
عهده ی کادر آموزشی است .
از آنجا که خانواده بیشترین تعامل را با دانش آموز دارد خانواده را هم میتوان در
تامین این نیاز ها شریک دانست لذا خانواده نقش بسیار مهمی در مرتفع شدن نیاز
های یادگیری دانش آموزان دارد .
علاقه :
همانطور که علاقه به هر کاری سبب پیشرفت و ترقی در آن کار میشود اگر
دانش آموزان به یادگیری درس علاقه داشته باشند راحت تر درس را میفهمند که
این علاقه نیز میتواند ناشی از رفتار معلم یا روش تدریس وی باشد .
اگر تدریس معلم برای دانش آموز جذاب باشد میتواند اسباب یادگیری بهتر و
عمیق تر را فراهم کند .
از این سه جنبه ی مهم تفاوت میتوان دریافت که استفاده از روش های خلاقانه و
جذاب در تدریس میتواند دانش آموزان مختلف را تا حدودی به درس علاقه مند
کند .
ازراه های استفاده ی مناسب از تفاوت های فردی میتوان به انجام کار ها به
صورت گروهی اشاره کرد . با این کار دانش آموزان به تعامل با یکدیگر
پرداخته همچنین باعث میشود تا با کمک به یکدیگر از نواقص همدیگر بکاهند .
نتیجه گیری :
تفاوت های فردی قسمتی جدانشدنی از انسان است ولی میتوان از این تفاوت به
نفع خود فرد استفاده کرد . به طورکلی در فرایند تدریس استفاده از پتانسیل
دانش آموزان و همچنین علاقه مند کردن آنها به فرایند یاد دهی یادگیری میتواند –
به دانش آموزان انگیزه ای بدهد که بیشتر به تدریس معلم علاقه مند بشوند .
منابع :
1.تفاوت های فردی دانش آموزان و نقش آن در طراحی موقعیت های
آموزشی .فروغ مرادی بدرانی ، آموزگار آموزش و پرورش ناحیه دو
اهواز
www.Behprice.com 2. تفاوت های فردی در کلاس .

شیوه های مدیریت در کلاس

تدریس اثربخش و ویژگی های ان

تاثیر تفاوت های فردی در تدریس معلم

های ,تفاوت ,دانش ,تدریس ,آموزان ,فردی ,تفاوت های ,دانش آموزان ,های فردی ,دانش آموز ,تدریس معلم ,دانش آموزان مختلف

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها